activiteiten

boekpresentaties

• OLYMPUS DIGITAL CAMERAGroningenprovinciale boekpresentatie en uitreiking van het eerste exemplaar van het boek over het communistische verzet op 5 maart 2014 in de Aa-kerk met toespraken door Ruud Weijdeveld, Bettie Jongejan (OVCG), Martin Scholma (directeur Profiel), Thewis Wits (oud-CPN-wethouder) en Max van den Berg (Commissaris van de Koning) – zie hier de uitnodiging en de toespraken
  • Hoogezand-Sappemeer – plaatselijke boekpresentatie op 17 april 2014 met toespraken door o.a. burgemeester Peter de Jonge en Thewis Wits (oud-CPN-wethouder in Groningen)
  • Appingedam/Delfzijlplaatselijke boekpresentatie op 2 mei 2014 met toespraken door o.a. de burgemeesters Emme Groot (Delfzijl) en Rika Pot (Appingedam), Gerd Wendt (Emden, bestuurslid Ubbo Emmius Gesellschaft, nabestaande) en Henk Ketting (nabestaande)
  • DSC_0063 - kopieOldambt (Drieborg)plaatselijke boekpresentatie op 3 mei 2014 met toespraken door o.a. burgemeester Pieter Smit, oud-burgemeester van Beerta Hanneke Jagersma, Tjakkie Stek (nabestaande) en Loes Smith (nabestaande)

• Groningen – plaatselijke boekpresentatie op 9 december 2015 met toespraken door o.a. burgemeester Peter den Oudste, Bettie Jongejan (OVCG), GeertJan Herder (nabestaande), Lucas Stal (nabestaande) en Nascha Tschmelitsch (nabestaande), waarbij door de burgemeester ook bloemen werden gelegd bij het monument van Johan Swint in het gebouw van de speeltuinvereniging Oosterpark in de Resedastraat
  • 13043768_1399788340038747_3015704728825715026_n[1]Pekela – plaatselijke boekpresentatie op 18 april 2016 met toespraken door o.a. burgemeester Jaap Kuin, Max van den Berg (Contactblad Stichting 1940-1945) en Kees Klok (nabestaande) – zie het verslag in het Contactblad van de Stichting 1940-1945 en op de site Prachtig Pekela

tentoonstellingen

• Groningen – medewerking werd verleend aan de tentoonstelling ‘Drukken in oorlogstijd’ die van 11 maart t/m 26 augustus werd gehouden in het Grafisch Museum
  • Veendam – van 26 april t/m 21 juni 2015 werd door het Veenkoloniaal Museum in Veendam een tentoonstelling georganiseerd over het communistische verzet in de provincie Groningen – zie hier de aankondigingen in o.m. het Dagblad van het Noorden en het Oldambt Nieuws, de uitnodiging voor de opening en het uitgebreide artikel in het Dagblad van het Noorden op de dag voor de opening – tijdens de openingsbijeenkomst werd o.a. het woord gevoerd door burgemeester Pieter Smit van Oldambt, Hendrik Hachmer (directeur van het museum) en Kees Klok (nabestaande)

lezingen

• Groningen – lezing tijdens de 4 mei herdenking van 2011 in de Martinikerk door Ruud Weijdeveld
  • IJmuidenlezing  tijdens de Jan Bonekamp-herdenking op 4 mei 2014 door Ruud Weijdeveld, voorafgaande aan de vertoning van de film ‘De ijssalon’

overige bijeenkomsten

• Pekela – het leggen van Stolpersteine waaronder die voor de vijf omgekomen communisten uit Oude Pekela, zie hier een verslag en de filmbeelden (14 april 2013)
  • Beerta – het leggen van Stolpersteine waaronder die voor de tien omgekomen communisten uit Beerta, zie hier een interview met Lenie ‘t Hart en Tjakkie Stek over de Stolperstein voor Luppo Stek (6 juli 2013)
  • Esterwegen – de jaarlijkse herdeking in Esterwegen met een toespraak door Ruud Weijdeveld – zie de aankondiging (9 mei 2015)
  • Nieuwe Statenzijl – de onthulling van een gedenkpaneel ter herinnering aan de hulp aan de vluchtelingen uit Hitler-Duitsland op 8 oktober 2016 – het initiatief tot dit paneel werd genomen door Beertster Hans Heres en overgenomen door de gemeente Oldambt i.s.m. het waterschap Hunze en A’s – uit Duitsland waren o.a. de Landrat en drie burgemeesters aanwezig – zie o.m. de publicaties in het Dagblad van het Noorden (10 oktober 2016), de Emder Zeitung (19 september 2016), de Emder Zeitung (10 oktober 2016) en de Rheiderland Zeitung (11 oktober 2016) – zie hier de aankondiging in het Dagblad van het Noorden (13 mei 20160 en het paneel zelf
  • DvhN.2016.05.13
  • Pekela 4 mei 2017Pekela – de onthulling van de gedenkplaat voor het gemeentehuis in Pekela met de namen van de 16 omgekomen verzetsstrijders uit Oude en Nieuwe Pekela – onder hen  vijf communisten – een van de nabestaanden die het woord voerde was Henk Busemann, kleinzoon van Georg Steinfelder, tevens plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad – zie hier zijn toespraak – zie voor een verslag van de onthulling het Nieuwsblad van het Noorden (4 mei 2017)  en prachtig.pekela (4 mei 2017)

• Nieuw Beerta – de plaatselijke 4-mei-herdenking in Nieuw Beerta met een toespraak door Ruud Weijdeveld – zie het verslag in het Streekblad (10 mei 2017)

overige activiteiten

• Gronings-Duits grensgebied – Na de onthulling van het gedenkpaneel in Nieuwe Statenzijl (zie boven) werd een Nederlands-Duitse werkgroep geformeerd. Deze stelde zich ten doel om fiets- en wandelroutes uit te zetten in het grensgebied met plaatsing van meerdere panelen. Dit ter herinnering aan de vluchtroutes die in de jaren ’30 werden gebruikt door politieke tegenstanders van het Hitler-regime. Zie het artikel in het Streekblad (12 juli 2017)