lezing 4 mei 2011

Het enige monument dat spreekt voor de doden is het gedrag van de levenden.
(uit: Thuis en ontheemd, J. Wallage, Amsterdam 2001)

140164.HD140222.GSS001.P_R.WEB.4meiGroningen.StilleTocht

Gruno’s TNT Postharmonie opent de Stille Tocht (uit: programma Herdenking 2011)

Op 4 mei wordt in Nederland de jaarlijkse Dodenherdenking gehouden. In Groningen wordt deze voorafgegaan door de Stille Tocht vanaf het Joods monument aan de Hereweg naar het Martinikerkhof. Deze route symboliseert de tocht die de door de bezetter gearresteerden maakten van het Huis van Bewaring (nu Mesdagkliniek) naar het Scholtenshuis aan de Grote Markt voor verhoor door de SD (Sicherheitsdienst), waarbij zij dikwijls ernstig werden mishandeld.

140164.HD140222.GSS001.P_R.WEB.4meiGroningen.SintJorisEnDeDraak

Sint Joris en de draak (voorzijde programma lezing Herdenking 2011)

Op het Martinikerkhof, bij het monument van Sint Joris en de draak, worden om acht uur ‘s avonds twee minuten stilte in achtgenomen, waarna de kranslegging volgt. Aansluitend wordt de 4 mei-lezing in de Martinikerk uitgesproken. De organisatie van deze plechtigheden is de taak van de Stichting 4 mei Herdenking Groningen.

Op 4 mei 2011 hield Ruud Weijdeveld, historicus en auteur van Het communistische verzet in Groningen – 1940-1945, de toespraak in de Martinikerk.

Rede 2011 – Stichting 4 mei Herdenking Groningen